fbpx

Jak předcházet nemocem a opravdu posílit imunitní systém?

Zdraví. To je asi slovo, které teď všichni skloňujeme ve všech pádech. Za poslední dobu jsem dostala tolik zpráv s prosbou o pomoc, co si máte naordinovat, když máte rýmu, jak řešit kašel u dětí, nebo co dělat, když na vás něco leze, že jsem se rozhodla tomuhle tématu dát nějaký prostor. Je jasné, že se všichni snažíme ubránit nějakému nachlazení nebo onemocnění zuby nehty, ale občas na to jdeme trochu ze špatného konce. Většinou totiž začneme řešit svoje zdraví až v okamžiku, když už nám něco je, a i potom častokrát léčíme jenom symptomy. Dneska to ale uděláme trochu jinak. Dneska to vezmeme pořádně z gruntu a podíváme se na to, jak opravdu lze nemocem předcházet (a zdaleka nemluvím jenom o rýmě, ale i závažnějších nemocech nebo psychických poruchách) a jak léčit především příčinu jejich vzniku.

Když vám řeknu, že je potřeba se zaměřit především na posílení imunitního systému, nejspíš jsem vám zrovna žádnou novinku neprozradila. Jenže, co když vám řeknu, že zdravý imunitní systém začíná ve střevech. Dobře, abych byla úplně přesná, není to úplně na 100%. Imunita je komplexní a celkem složitý systém, na jehož fungování se podílí i další orgány jako kostní dřeň, brzlík, lymfatické uzliny nebo slezina, ale právě střeva ovlivňují “kvalitu” imunitního systému až ze 70% a to už není malé číslo. Pro snadnější pochopení se pojďme trochu podívat, jak to celé funguje. 

Střevní sliznice představuje plochu o rozloze 400m2 a tvoří především bariéru mezi vnějším a vnitřním prostředím. Je osídlena koloniemi bakterií a mikroorganismů, jejich počet sahá až ke sto bilionům a všechny tyto bakterie souhrnně nazýváme střevní mikrobiom neboli střevní mikroflóra. V téhle partičce bakterií jsou ale nejen ty “hodné”, které se podílejí na tvorbě bílých krvinek, syntéze vitamínů a vstřebávání živin, najdou se mezi nimi i ty “zlé”, které při narušené funkci střevní stěny přeperou ty hodnější a můžou mít za následek množství zánětů a dalších onemocnění.

Představte si to takhle. Při správné funkci má střevní sliznice fungovat především jako bariéra, která zajišťuje správné vstřebávání živin a minerálů, a zároveň chrání před průnikem nebezpečných látek do krevního řečiště. Je to stejné jako když proséváte mouku na koláč. To dobré projde přes síto a větší zrnka nebo “bordel” se zachytí v sítu. Jenže když se svým sítem budete špatně zacházet, naděláte si v něm díry a příště máte v koláči i to, co jste nechtěli. Stejné je to se střevní sliznicí. Při jejím poškození se zvětší prostory mezi buňkami a najednou se vám do těla i do krevního řečiště snadno dostanou nestrávené zbytky potravy, patogenní (nebezpečné) bakterie, ale i toxický odpad z obsahu střev. Tohle všechno má pak za následek poškození zdravé rovnováhy těla a dochází ke vzniku zánětu. Takovému poškození střevní sliznice se říká Syndrom zvýšené propustnosti střev a je to bohužel fenomén dnešní doby. 

Zvýšená střevní propustnost má za následek řadu chronických a autoimunitních onemocnění jako např. alergie, únava, bolesti hlavy, zpomalení metabolismu, časté infekce dýchacích cest, celiakie, kožní problémy (ekzémy, akné, lupénka), trávicí obtíže, nesnášenlivost potravin, metabolický syndrom, roztroušená skleróza, diabetes, astma, artritida, ulcerózní kolitida, Crohnova choroba, ale i další psychická onemocnění jako autismus, deprese nebo úzkosti

Ptáte se, jak je možné, že střeva dokáží tak zásadně ovlivnit naši psychiku? Odpověď je snadná. Střevní sliznice totiž neustále komunikuje s naším mozkem a přes dráhy jednotlivých neuronů dokáže celkem významně ovlivňovat chemické reakce v mozku. Jako například syntézu serotoninu, jehož nedostatek může být příčinou vzniku depresí. 

Jaké jsou hlavní příčiny vzniku Syndromu propustnosti střev? 

Významný podíl na zvýšené propustnosti střev má nezdravý životní styl a tzv. západní způsob stravování bohatý na vysoce průmyslově zpracované produkty, jídla rychlého občerstvení, nadbytek bílé mouky, jednoduchých cukrů, nedostatek vlákniny a probiotik, nadužívání antibiotik nebo dalších léčiv jako jsou nesteroidní antiflogistika (aspirin, ibuprofen, naproxen atd.). Ale to je pořád jenom část celé skládačky. Mezi další příčiny patří následující: 

Toxiny

Tady bych řekla, vyhýbejte se tomu, co je na první pohled zřetelně nezdravé. A mám na mysli plasty a mikro plasty. Takže, nepijte z plechovek pokud nejsou označené přímo BPA free, zkontrolujte i všechny vaše lahve na pití nebo balenou vodu (označení BPA free nebo PET 1-5), neohřívejte jídlo v plastových krabičkách a neusrkávejte horké nápoje přes plastová víčka!

Antinutriční látky v potravinách 

Velká část rostlinných potravin obsahuje kromě vitamínů a minerálů i tzv. antinutrienty neboli blokátory živin, které je přirozeně chrání před napadením parazity nebo plísněmi. Což je dobrá zpráva pro ně, ale špatná zpráva pro lidský organismus. Tyto antinutriční látky pak vytváří nevstřebatelné komplexy s důležitými minerály, a nebo je přímo odčerpávají z organismu. Jinými slovy nás ochuzují o životně důležité minerální látky, které se ze střevní sliznice nemají šanci vstřebat. To je důvod, proč se doporučuje namáčení (nebo klíčení) luštěnin, ale i ořechů a dalších semen. Ovšem, tohle je celkem rozsáhlá problematika, která by si pravděpodobně zasloužila samostatný článek. 

Mléko a cukr

I konzumace běžného kravského mléka může souviset se vznikem Syndromu propustnosti střev. Složka, která je na vině a může poškodit trávicí ústrojí se nazývá bílkovina A1 kasein. Další věcí je pasterizace mléka, při které dochází k k degradaci životně důležitých enzymů. Následkem toho dochází k významnému snížení stravitelnosti laktózy. Proto je vhodné konzumovat především syrové a kysané mléčné výrobky. Pokud jde o cukr, ten kvasinky a škodlivé bakterie úplně milují. Čím víc cukru přijmete, tím víc bakterií uživíte. Ty potom produkují toxiny, které poškozují zdravé buňky a udělají pěknou díru na vašem sítu ve střevě. 

Chronický stres 

Asi není pochyb o tom, že dlouhodobý stres významně narušuje funkci imunitního systému, což oslabuje celkovou schopnost odolávat všem útokům škodlivých bakterií a virů. 

Dysbióza 

Už jsme to trochu nakousli. Jednou z hlavních příčin, která má za následek nerovnováhu mezi dobrými a zlými bakteriemi ve střevech a následně vznik Syndromu zvýšené propustnosti střev, je stav zvaný dysbióza. 

Teď už víte, jak to celé vzniká a jaká sebou tenhle syndrom nese rizika. Zkuste sami zapátrat podle předchozích bodů, kde je vašem případě největší kámen úrazu a na to se zkuste zaměřit. To je zásada číslo jedna! Potřebujete se vyhnout spouštěčům. Ale existuje spousta dalších opatření, které vám pomohou vaše střeva i imunitní systém zase zahojit. 

První pomoc při zvýšené propustnosti střev 

Potraviny, které pomáhají 

  1. Vývar z kostí. Vývary jsou takové pohlazení pro vaše zažívání. Obsahují nejen kolagen, ale spoustu důležitých aminokyselin (mimo jiné glycin a prolin), které dokáží zahojit poškozenou střevní sliznici. 
  2. Probiotické mléčné výrobky. Kefíry, jogurty nebo čerstvé sýry jsou ideální volbou a je vhodné je zařadit do každodenního jídelníčku. Obsahují prospěšné střevní bakterie a mastné kyseliny s krátkým řetězcem, které jsou pro střeva velmi důležité.  
  3. Fermentovaná zelenina. Pojídání kvašené neboli fermentované zeleniny sebou přináší hned několik výhod. Je důležitým zdrojem prospěšných bakterií a probiotik, obsahuje organické kyseliny, které upravují pH střev, a je také významným zdrojem vlákniny. Takže zlepšujete trávení a ještě posilujete imunitu.
  4. Potraviny z kokosu. Tady opět přichází na scénu mastné kyseliny se středně dlouhým řetězcem, kterých je kokos bohatým zdrojem. Tyhle “kratší” tuky jsou snadněji stravitelné a proto jsou vhodnější pro léčbu střevní sliznice. Bezva typem, kdy zase můžete spojit dva účinky dohromady, je vyrobit si kokosový kefír
  5. Klíčení a tepelná úprava. Využívejte klíčení semen u luštěnin a semínek nebo i jejich namáčení. Zlepšíte tím nejen jejich stravitelnost, ale i vstřebávání důležitých živin do organismu. Zároveň, pokud trpíte zhoršeným trávením nebo propustností, je vhodnější spíše tepelně upravená (dušená) zelenina než syrová.
  6. Byliny a koření. Využívejte byliny a koření, které je působí protizánětlivě a podporuje trávení. Já vřele doporučuju především lékořici, kurkumu, zázvor, pepř, bazalku, mátu, fenykl nebo rozmarýn.  

Doplňky stravy, které pomáhají 

  1. Probiotika. O těch už jsem se zmínila, ale věřte mi, že pokud chcete vyhrát souboj se škodlivými bakteriemi, jeden jogurt nebo Actimel denně to vážně nezachrání. Takže se nebojte sáhnout po kvalitních probioticích, které vám pomohou doplnit zdraví prospěšné bakterie. Vybírejte ty, které obsahují více kmenů bakterií, ideálně probiotika 4. generace. A pokud trápí zažívání i vaše děti, začnětě především tady.
  2. Omega 3 nenasycené mastné kyseliny. Jejich zdrojem jsou divoce žijící mořské ryby, olej z tresčích jater, lněná a chia semínka a oleje z nich. Abyste jich ale dokázali ve stravě „ujíst“ dostatek, museli byste si dát minimálně 2x až 3x týdně tučnou mořskou rybu. Takže je určitě na místě doplnit je v tobolkách.
  3. L-glutamin. Glutamin je esenciální aminokyselina, která působí protizánětlivě a je nezbytná pro obnovu a hojení střevní sliznice. Podporuje její růst, chrání buněčné stěny a zabraňuje vniku nebezpečných látek. V léčbě Syndromu propustnosti střev má tedy zásadní vliv. Dávkování je u mužů 20 až 30g denně, u žen 10 až 20g, a u dětí do 10g denně. 
  4. Kvercetin. Je označován za jeden z nejsilnějších flavonoidů vůbec. Významně pomáhá při řadě nemocí, což je dáno tím, že patří mezi silné antioxidanty a pomáhá likvidovat volné radikály. Je prospěšný v léčbě zánětů, kardiovaskulárních nemocí i bakteriálních infekcí. Důležitý je i jeho účinek na tlumení alergických reakcí, protože dokáže snižovat množství histaminu, což je velmi pozitivní efekt především u potravinové nesnášenlivosti a alergií. 
  5. Triphala. Ájurvédská kombinace tří bylin s léčivými účnky: Amalaki je jeden z nejsilnější antioxidantů a posiluje imunitní systém. Haritaki posiluje srdce, mozek a má celkově vitalizující efekt. Bibhitaki posiluje játra a snižuje riziko srdečních onemocnění. Triphala se považuje za účinný a detoxikační přípravek, který má i omlazující efekt. Na rozdíl od jiných detoxikačních preparátů posiluje nejen imunitní systém, ale celý organismus. Navíc! Krom očisty fyzického těla provádí i očistu nervové soustavy, takže působí na úrovni mysli i ducha.  

Tak! Alespoň malý návod, jak uzdravit svoje střeva a možná tím vyřešit i spoustu dalších neduhů, které vás trápí, máte. Stačí už jen začít.

Pokud byste k tomu měli jakékoli další dotazy nebo vám třeba nebylo něco úplně jasné, klidně napište a zeptejte se. Od toho tady přece jsem. A jestli se pustíte do záchrany svého těla, dejte mi vědět, jak vám to jde.

Vaše

Líbil se vám článek? Řekněte o něm svým přátelům:

Share on facebook
Facebook

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Ahoj!

Jmenuju se Vlaďka

Pomáhám ženám, aby vypadaly dobře zvenku a cítily se co nejlépe uvnitř. Jsem life kouč, lektorka kurzů, výživový poradce a kreativní duše, která musí neustále něco vymýšlet a tvořit. Rukama i hlavou. Rozhodla jsem se, že chci pomáhat dalším ženám na cestě k lepšímu životu a většímu sebevědomí a proto jsem vytvořila projekt #zazivotkrasnejsi.

top články

STÁHNĚTE SI ZDARMA

Průvodce, jak správně vybírat kosmetiku

Začněte třeba tady...

STÁHNĚTE SI ZDARMA

Návod, jak okamžitě zrychlit metabolismus

Chcete

něco navíc?

Co takhle pravidelné tipy, bonusy a velká dávka motivace a inspirace? To všechno pro vás totiž mám! Stačí, když mi tu necháte váš mail a všechno budete mít z první ruky. 
Na co všechno se můžete těšit? 
  • každý týden jeden mail 
  • bonusy a návody zdarma (tipy z kosmetiky a péče o pleť, recepty, zdravý životní styl, osobní rozvoj…) 
  • slevové kódy jen pro vás
  • další rady, pokud budete potřebovat s něčím pomoct